I tillegg skal det ansettes en leder med juridisk bakgrunn som skal lede kontoret, administrasjon er utrolig glad for å få tilført verdifull kompetanse. Dette vil også være med å løfte resten av administrasjon i Båtsfjord kommune, vi ønsker Elin og den framtidige lederen velkommen til oss.
Det viktigste og mest grunnleggende med bestiller-utfører-modellen er at det innføres et klart og tydelig skille mellom forvaltning og myndighetsutøvelse (bestiller oppgaver) og tjenesteproduksjonen (utføreroppgaver).
Dette velger 4 K samarbeidet å gjøre, ved å legge forvaltningskontoret utenfor Helse og Omsorg
Elin er i ferd med å fullføre en videreutdanning innen Helserett og vi ser frem til å få ta del i hennes brede kompetanse.
Forvaltningskontoret vil være grunnpilaren innenfor helse og omsorgstjenestene.
Litt om forventede fordeler med bestiller-utfører-modellen:
• Økt rettssikkerhet for brukerne, gjennom en profesjonalisering av saksbehandlingen, gode faglig vurderinger og en tydeligere klageadgang.
• Økt grad av likebehandling av brukere, både når det gjelder vurdering av behov og de tjenester brukeren tilbys.
• Klarere ansvars- og myndighetsforhold, både mellom politikere og administrasjon og mellom ulike enheter i administrasjonen.
• En tydeliggjøring av innholdet i, og kvalitet på tjenestene
• Enklere å sette krav til utførere og kontrollere om deres virksomhet innfrir de krav som er satt.
• Lik behandling av interne og eksterne utførere.
• Større grad av brukerorientering og økt oppmerksomhet på å yte god service til brukerne.
• Tilrettelegging for at brukeren selv kan velge hvem som skal utføre tjenesten. (eks BPA)
• Økt fokus på driftskompetanse og det å drive en god og effektiv tjenesteproduksjon.