Vardø-ordføreren har denne sommeren, godt hjulpet av nettavisen iFinnmark, prøvd å dra i gang en debatt igjen om Hamningberg. Jeg har mottatt et brev fra ordføreren i Vardø med forslag om ny kommunegrense mellom Båtsfjord og Vardø der bl.a. Hamningberg vil ligge i Vardø. Ifinnmark har også snakket med personer i Hamningberg og lokalpolitikere i Båtsfjord. Noen avviser forslaget, mens andre har en mer tja-holdning til saken. Det siste innspillet er et forslag om å slå sammen Båtsfjord og Vardø kommune, forutsatt at vi får bygd vei imellom. Det som er sikkert, er at 28. august skal Båtsfjord formannskap behandle henvendelsen fra Vardø-ordføreren. I første omgang vil vi ta stilling til om forslaget bare skal legges bort, eller om vi skal utrede saken nærmere.

En annen sak som er under oppseiling nå, er Kystruten (Hurtigruta) sin innretning etter 2030. Det er nå en runde med muligheter for innspill til dette. I første omgang har Finnmark fylkeskommune invitert til innspill innen 6. august til sin behandling av saken. Deretter er det en ny innspillsfrist som samferdselsdepartementet har satt til 30. september. I en epost, til også Båtsfjord kommune, skriver departementet følgende:

«Samferdselsdepartementet har ……. startet forberedelsene til neste kystruteanbud, ved å igangsette en transport- og miljøfaglig utredning. Det skal blant annet utredes hvilket transportbehov kystrutevirksomheten skal dekke, hvilke miljøkonsekvenser den har, og potensialet for ytterligere skjerping av miljøkravene for neste kontraktsperiode. Målet er å optimalisere kjøpet av kystrutetjenesten. Det er Oslo Economics som skal gjennomføre utredningen for departementet. Utredningen vil danne grunnlaget for senere høring, og fungere som et faglig innspill til departementets videre arbeid.»

Det var Oslo Economics som også utredet det nye flyruteopplegget for FOT-rutene fra 1. april i år. Det er svært viktig at vi er «på ballen» fra første stund når det gjelder Kystrutas framtid. Derfor har Båtsfjord kommune (v/ ordfører), Båtsfjord havn (v/ havnesjef) og fiskerigruppa (v/ leder) utarbeidet en felles uttalelse. Der legger vi vekt på at Båtsfjord skal beholde to daglige anløp som i dag, at liggetiden og godskapasiteten må utvides og at det bør tilrettelegges bedre for distansereisende. Prisene bør reduseres, både på frakt og distansepassasjerer, og det bør være mulig å ha med bil mellom alle anløp.

 

Øyvind Hauken

Ordfører